onsdag 10 februari 2016

MĂ„nadsrapport januari 2016

Nytt Är, dags att börja bygga pÄ en ny utdelningsstapel.

I januari togs 4669 kr emot frÄn Klövern Pref, Sagax Pref, Fast. Balder Pref, Prospect Capital med flera.






MÄnadens inköp

  • 150 st HM ĂĄ GAV 288,53 kr, effekt pĂ„ Ă„rlig utdelning +1462,50 kr

MÄnadens utgifter stannade pÄ 9534 kr.






Har Àndrat i sammanstÀllningen sÄ att jag följer upp frihetskvoten pÄ rullande 12 mÄnader. Det innebÀr att frihetskvoten r12 januari berÀknas som summan av utdelningar feb-jan dividerat med summan av utgifter samma period. Tidigare har frihetskvoten visats ackumulerat för Äret, men rullande kÀnns som ett betydligt mer relevant mÄtt.

Det kommer fortfarande variera frÄn mÄnad till mÄnad, men mycket mindre Àn innan. MÄlet Àr förstÄs att se en lÄngsam, stadig trend uppÄt.

-- Max

9 kommentarer:

  1. Tack för mÄnadsuppdateringen!

    HÄller helt med, rullande -12 mÄn Àr mycket mera relevant och ett mycket bÀttre sÀtt att mÀta hur ens utdelningar tÀcker ens utgifter. Tack för denna insikten, detta Àr nÄgot som jag kommer att börja följa likt sÄ som du göra det.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Fy fasiken vad inspirerande alltsÄ!
    Jag ligger nu ungefÀr pÄ samma utdelning som du hade 2010. Jag skulle skratta mig hes om jag kunde ha samma utveckling som du vad gÀller utdelningar nÀstkommande 5 Ären.

    SvaraRadera
  3. Du borde Àndra sÄ att man kan se 5-10 blogginlÀgg per sida. Extremt jobbigt att behöva klicka sig förbi inlÀggen ett och ett nu.

    SvaraRadera
  4. Tjena K! Japp, det hÀr kÀnns mer handfast och verkligt Àn det jag hade innan. Vilka andra mÄtt följer du i ditt sparande?

    Tjena Drömmaren! Just 2010 satte jag igÄng sparandet pÄ allvar och investerade en klumpsumma under en kort tid. Nu rÄkade det bli precis nÀr börsen hackade till och snabbt lÄg jag 10-15 % back. Tror jag vet nÄgon annan som oxÄ investerade en stor summa snabbt och rÄkade hamna runt 10 % back. ;) Varför skulle du inte kunna ha samma utveckling? Bara bestÀm dig för att köpa regelbundet och skippa alla förhoppningsbolag sÄ Àr du dÀr!

    SvaraRadera
  5. @Anonym Ja, hÄller med! Det Àr extremt störande! Har det instÀllt pÄ 10 inlÀgg per sida redan, men ÀndÄ envisas Blogger med att visa ett eller pÄ sin höjd tvÄ inlÀgg per sida.

    Tror jag rÄkat ut för Bloggers auto pagination-"feature". Har en teori om vad som orsakar det som jag ska testa i kommande inlÀgg.

    SvaraRadera
  6. Det Ă€r intressant att följa din resa mot oberoende. Du verkar följa din strategi slaviskt vilket imponerar. Jag blev nyfiken pĂ„ indexfonderna VTI och VGK. Hur stor portföljvikt motsvarar dessa? Öndkar dig lycka till framöver!

    SvaraRadera
  7. Tack detsamma Christoffer! Lustigt att du nÀmner just de tvÄ eftersom det Àr dem jag kollar pÄ nÀr jag funderar över inköp i mars! Försöker Àven hitta andra liknande fonder. Har just nu totalt 938 000 SEK i Vanguard VTI och VGK samt 724 000 i Avanza Zero. Sammanlagt utgör det 27 % av portföljen i indexfonder. Den andelen ska öka och helst dÄ i den typen av indexfonder som delar ut! Riskspridning OCH utdelning 4 ggr/Är, kan det bli bÀttre?

    SvaraRadera
  8. Tittar du dÄ t.ex. pÄ xact omxsb utd. istÀllet för Avanza Zero, eller kommer du behÄlla Zero? :)

    SvaraRadera
  9. @Leif Ja, har inte gjort slag i saken Àn, men nÀsta gÄng jag köper svenskt index sÄ blir det sannolikt den! :)

    SvaraRadera