fredag 23 december 2016

800 000 kr i utdelning

Ledig idag? Skönt att veta att portföljinnehaven jobbar på som vanligt.



I och med den här julklappen från Swedish Match kan jag bocka av ytterligare två delmål.

✓ Mottagit 220 000 kr i utdelning 2016
✓ Mottagit 800 000 kr i ackumulerad utdelning sedan start 2008



Med nuvarande årstakt i utdelning kommer portföljen nå över en miljon i ackumulerad utdelning någon gång mot slutet av nästa år. Efter ytterligare bara fyra år kommer summan vara fördubblad till två miljoner. Arbetet är redan gjort - det kommer ske även om jag helt skulle sluta med insättningar nu.

Inte en snöflinga i sikte utomhus, men denna snöboll rullar på som den ska!

God jul, vänner!

-- Max

25 kommentarer:

  1. Mäktigt och inspirerande grattis till delmålen

    SvaraRadera
  2. Grymt och god jul! //Dividend500

    SvaraRadera
  3. Imponerande! Önskar dig en god jul =)
    /S

    SvaraRadera
  4. Tack för en trevlig blogg och god jul! /Aktiepappa

    SvaraRadera
  5. Oj har ett tag kvar till din utdelningsnivå :) Bra jobbat. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Vilken stor snöboll!
    Stort grattis, inser att min lilla snökula har långt kvar att rulla.
    Just som jag fann viss glädje i att den blev femsiffrig i år.

    SvaraRadera
  7. Wow - imponerande belopp - grattis!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  8. Hej, först och främst, bra jobbat!

    Jag har bara en liten snabb fråga, är det bara privat pensionssparande du har på avanza eller har du brytt dig om att flytta även din tjänstepension osv. dit för kunna att köpa aktier på avanza?

    Är det värt att flytta?

    Någon annan kanske kan svara?

    // MVH

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara privat pensionssparande hos Avanza. Om jag hade haft lite större tjänstepensioner så hade jag flyttat dem så fort jag bara kunde. Tror helt klart det är värt att slippa de höga avgifterna som bränner av kapitalet år efter år, speciellt för den som har lång tid kvar till pension.

      Radera
  9. Som sagt riktigt fint, du ska vara jäkligt nöjd :)
    Har en liten fråga, har du enbart Vanguard VGk, Vanguard VOO? Eller har du fler utdelande ETF:er?

    Det är nog fler än jag som är sjukt nyfikna på din portfölj :)

    MVH R

    SvaraRadera
    Svar
    1. De enda utdelande ETF:er jag har just nu är Vanguard VGK, VTI och VOO. Letar efter fler! Har du något tips?

      Radera
    2. Hej! Ser riktigt trevligt ut må jag säga!

      Trillade över din blogg via andra bloggar och fastnade direkt!

      Har du sneglat på VYM ? Vet att den är väldigt lik VOO
      Finns även VYMI ex USA. Du har säkert redan koll på detta men om du mot förmodan inte har det kan det vara något att kolla upp.

      Mvh Pontus.

      Radera
    3. Jag kan tipsa om:
      Global X SuperDividend ETF (SDIV)
      ProShares S&P 500 Aristocrats ETF (NOBL)
      Pimco Corporate Income Fund (PCN)

      Den sistnämnda som krydda i min ETF-portfölj då det är egentligen en Closed-End Fund (CEF). SDIV ligger jag tung i då den avkastar ca 6,8 %, månadsvis utbetalning.

      Radera
    4. Tack för tips! Jag är stingslig när det gäller förvaltningsavgift och vill ogärna betala mer än 0,15%, men månadsvis utbetalning är ju väldigt lockande och trevligt för kassaflödet! VYM verkar billig och intressant.

      Radera
  10. Hej och god fortsättning!
    Jag blev glad över att jag trillade över din välgjorda blogg. Fantastiskt bra jobbat så långt med din utdelningsmaskin. Dina framsteg sporrar mig att jobba hårdare med min egna lilla utdelningsmaskin.
    Passar på att önska dig ett framgångsrikt 2017!

    Hälsningar, Mats

    SvaraRadera
  11. Tjena igen, jo jag har både CHI (Calamos Convertible Opportunities and Income Closed Fund), som bland annat Marcus Hernhag har, VNQ(Vanguard REIT Index Fund ETF) som jag själv hittade efter massa stök, PCN (PIMCO Corporate & Income Strategy Fund) som Petrusko har. Alla utom VNQ är lite medel/hög risk.
    Letar själv efter hyfsade ETF:er som är viktade mot diverse index, med utdelning på 3-4% iaf. Känns jobbigt att köpa nu dock när marknaden är såpass värderad som den är..

    PCN http://petrusko.blogspot.se/2015/05/pimco-coroprate-income-strategy-fund-pcn.html

    CHI http://hernhag.se/manadens-affarer-augusti2016/

    VNQ Vanguard REIT Index Fund ETF, Ticker: VNQ
    Kvartalsutdelare, olika varje kvartal,
    Förvaltar "Fund total net assets $58.7billion"
    Avgift 0,12%
    Har klassifieringen GOLD på morningstar inom Real Estate kategorin.
    har 157 aktier/REITS i sitt innehav.
    https://personal.vanguard.com/us/funds/snapshot?FundIntExt=INT&FundId=0986#tab=2

    MVH Richard G

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är knepigt att bedöma direktavkastning när utdelningen varierar från kvartal till kvartal. Google hävdar att utdelningen för VNQ är 6,02 %, men hur de får fram det har jag ingen aning om! Jag brukar istället kolla Yahoo eftersom de verkar basera sin uppskattning på de senaste 4 utdelningarna, vilket jag tycker är vettigt. De visar just nu 4,82% för VNQ, vilket även det är mycket högre än mina andra ETF:er. Förvaltningsavgiften är också förnämligt låg!

      Radera
  12. Kan bara säga två ord: WOW! och GRATTIS! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det! Grymt intressant blogg du har på Sensim Steps. Helt i min smak!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Tack ska du ha, Max!

      Radera
  13. Förlåt en ny bloggföljare men är du författare även till bloggen Sensim steps? Och i så fall varför två bloggar? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! En och endast en blogg räcker mer än väl för mig, med tanke på hur sällan jag postar.

      Radera