söndag 10 juli 2016

Månadsrapport juni 2016 - nytt månadsrekord!

Juni är vanligtvis inte en bra utdelningsmånad för mig, men i år landade hela 33 949 kr på kontot. Ungefär en tredjedel utgjordes av Kinneviks extrautdelning, som förstås är av engångskaraktär, men även borträknat det slår jag med god marginal det gamla junirekordet på knappt 9000 kr. Bland övriga utdelare återfanns Betsson, mina favoritfonder från Vanguard samt amerikanska kvartalsutdelare som McDonalds, Intel, Microsoft, Exxon med flera.


Månadens transaktioner
  • Köpt 125 st Vanguard FTSE Europe ETF á 45,46 USD (effekt på årlig utdelning +1655 kr)
  • Köpt 100 st Investor B á 269,70 kr (effekt på årlig utdelning +1000 kr)
  • Köpt 225 st Castellum á 77 kr (effekt på årlig utdelning +956 kr)

Strax över hälften av britterna röstade under månaden för att lämna EU. Det var en oväntad händelse, vilket gjorde börsen något volatil. Det är förstås definitionsmässigt omöjligt att förutse enskilda oväntade händelser, men något som är säkert är att oväntade händelser kommer att ske då och då.

Den osäkerheten bekymrar mig inte särskilt mycket, utan jag hanterar det genom att köpa regelbundet för att få ett bra snittpris över tiden. Jag väljer att köpa bolag och fonder som jag inte behöver tveka om att behålla (eller köpa mer) även när marknaderna gungar lite.






Månadssparandet var som vanligt 30 000 kr. Kostnaderna uppgick till 14 356 kr, inklusive några inrikesresor. Frihetskvoten för senaste året hoppade upp till 145,1 %, vilket innebär att utdelningarna med god marginal har försörjt mig och täckt alla kostnader, trots flera inrikesresor, en utlandsresa, ny speldator, alltid utelunch på jobbet etc.

Årets utdelningar är nu praktiskt taget ikapp hela förra årets utdelningar. Totalt har nästan 180 000 kr tagits emot i utdelningar i år. Jag tycker det är intressant, för det är nämligen exakt samma belopp som jag själv har sparat under samma period. Jag har med andra ord en extra arbetare som kämpar precis lika hårt som jag själv med att bygga upp portföljen!

Ja, ja, jag vet, utdelningarna är ojämnt fördelade och resten av året kommer inte att se ut så här. Sett över hela året är mitt eget sparande fortfarande större än utdelningarna. Men utdelningarna växer snabbt, samtidigt som mitt eget sparande ligger konstant. Jag har svårt att öka sparandet, men utdelningarna växer av sig själva utan att jag behöver göra ett dugg. Det är bara en tidsfråga innan utdelningarna går förbi. Det är inte bara en dröm längre, utan det kommer att hända!

-- Max

7 kommentarer:

  1. Grymt inspirerande läsning! Stort grattis och bra jobbat!:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Grymt. Mycket imponerande.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Hittade din blogg bara för någon dag sedan och läst en del sidor och beundrar vilken resa du gjort. Var kan jag hitta din portfölj eller innehav?

    SvaraRadera
  4. Wow! Längtar efter min "extrajobbare"... Hoppas han hittat till mig en vacker dag :)
    /MJ

    SvaraRadera
  5. Väldigt imponerade! Personligen kommer min egen utdelning ligga som din 2009 utdelning, dvs lite över 3000 kr. Skulle därför vara intressant att veta vad som fick din utdelning att öka så markant 2010?! Till att hamna över 19000 kr. Ökade du sparkvoten eller placerade du om befintligt innehav etc?

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentarer allihop!

    @Leva drömmen Portföljen består av indexfonder och stora, trygga bolag, t ex HM, diverse investmentbolag och annat large cap.

    @investeralitemera Ja, procentuellt sett var det en stor ökning då och det beror som du gissar på att jag ökade sparandet rejält. 2010 var året som jag bestämde mig för att ta tag ordentligt i sparandet! Innan dess var det lite sporadiska, planlösa insättningar. Under 2010 gjorde jag stora insättningar och samlade ihop i stort sett hela mitt sparande till Avanza. Sedan dess har jag sparat så mycket jag kan varje år, vilket gör att utdelningarna tar ett kliv upp varje år.

    För oss småsparare så är det egna sparandet fullständigt avgörande för hur snabbt man kan öka utdelningarna. Vissa försöker ta genvägar genom att köpa diverse chansaktier, men det slutar oftast i tårar. Ser att du är inne på rätt spår genom att satsa på indexfonder och stabila utdelare. Tror att de flesta skulle ha nytta av att inte göra investerandet så svårt och istället titta på hur man kan öka sitt eget sparande, eftersom det har mycket större effekt. Det kanske inte är lika roligt och häftigt som att amatöranalysera aktier och drömma om det stora börsklippet, men att envist spara varje månad i trygga bolag har mycket större chans att leda fram till målet.

    SvaraRadera
  7. Då vet jag att jag är på rätt väg, gällande stabila utdelare och index fonder. Samt att jag måste öka sparandet! ☺

    SvaraRadera