torsdag 2 mars 2017

Månadsrapport februari 2017

Under februari har 2994 kr tagits emot från bland andra Apple och Akelius Pref.




Månadens transaktioner:
  • Köpt Spiltan Aktiefond Investmentbolag för 15 000 kr (effekt på årlig utdelning +0 kr)
  • Köpt 185 st Skanska B á 217,50 kr (effekt på årlig utdelning +1526 kr)




Månadssparandet var sedvanliga 35 000 kr. Utgifterna uppgick till 13 961 kr.

Min inställning när jag köper aktier är att jag kommer behålla dem för evigt, så aktuellt marknadsvärde är inte lika viktigt som vad portföljen presterar i form av utdelningar. Men plus två miljoner på tre år är ju riktigt trevligt:


-- Max

4 kommentarer:

  1. Verkligen bra utdelning, grattis! Du slår mig ordentligt och man ser att man ska använda utdelningen till att köpa aktier. Väntar du med köp till dippar, eller slår du till direkt?

    SvaraRadera
  2. Trevlig blogg du har på Nytt boende och liv!

    Jag ligger i praktiken fullinvesterad hela tiden och köper regelbundet för samma belopp varje månad. Försöker inte tajma börsen överhuvudtaget, eftersom jag är usel på det. Jag får helt enkelt acceptera att jag ibland köper dyrare och ibland billigare. Genom att investera samma belopp varje gång så blir det fler antal aktier vid dippar och färre vid toppar. Det bör ge ett någorlunda bra snittpris över tid.

    SvaraRadera
  3. Grattis till din utveckling, mycket imponerande!

    - Hur ser du på indexfonderna i din portfölj? Använder du andra etf:er än Vanguard i din portfölj? Och hur ser du på amerikanska ”estate tax” (för investeringar över $60,000)?

    /Sensim Steps

    SvaraRadera
  4. Har bara ETF:er från Vanguard just nu och den enda övriga indexfonden är Avanza Zero. Skulle gärna hitta några indexfonder noterade i euro för att sprida valutarisken mer. Helst indexfonder som ger utdelning.

    Tar ingen särskild hänsyn till estate tax även om jag kanske (jag erkänner inget!) har en smula över $60 000. Undrar om även innehav i KF ska räknas in eller bara sådant som står i ens eget namn? Sen kan man hoppas att det återigen ordnas ett avtal med USA som minskar skattebördan, precis som det redan finns i Norge, Danmark och Finland.

    SvaraRadera